خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

زنان نامدار

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۵۵ ب.ظ

ابی گیل آدامز:"1774-1818"

وی از اولین وکلای مدافع حقوق زنان بود. هر چند ابی گیل آدامز، زنی بسیار روشنفکر،خودش در منزل تحصیل کرده بود، اعتقاد داشت زنان استحقاق برخورداری از تحصیلات عمومی، همپایه ی تحصیلاتی که برای مردان فراهم بود را دارند.وی به عنوان بانوی اول کشور(همسر رئیس جمهور)وکالت دفاع از آزادی بردگان افریقایی/ آمریکایی را هم بر عهده داشت.بعضی از نامه هایی که پس از مرگ وی انتشار یافت نشان می دهد که او تا چه حد در امور ریاست جمهوری همسرش جان آدامز نفوذ و دخالت داشته است.

آوریل «کیم»کمپ بل:"متولد 1947

وی اولین نخست وزیر زن کانادا بود.او مصمم و بلند پرواز ،در بسیاری از امور مربوط به زنان «اولین» بوده است: اولین وزیر زن دادگستری و اولین زن دادستان کل در کانادا،اولین زن وزیر دفاع ملی،اولین زن رهبر منتخب حزب محافظه کار مترقی کانادا و در سال 1993 منتخب به عنوان اولین نخست وزیر زن کانادا.

آملیا ارهارت:"1897-1937"

در ماه مه 1932 آملیا ارهارت عرض اقیانوس اطلس را در هوای طوفانی به تنهایی پرواز کرد.به محض اینکه به سلامت در ایرلند به زمین نشست، به یک چهره ی بین المللی تبدیل شد.سلسله هوانوردی های برجسته ،شجاعانه و رکوردشکن او ،هنگامی که در سال 1937 تصمیم به پرواز به دور جهان(به نقشه خوانی فرد نونان) گرفت، به طرز غم انگیزی پایان پذیرفت.هرگز اثری از هواپیمای وی یافت نشد.

مادام ماری کوری:"1867-1934"

ماریا اسکلودوسکا در سال 1891 در ورشو به دنیا آمد سپس برای تحصیل به پاریس رفت.در آن جا با پیر کوری آشنا شد و ازدواج کرد.تحقیقات مشترک آنها منجر به جداسازی پولونیوم از رادیوم شد.او و همسرش در سال 1903 جایزه ی فیزیک نوبل را دریافت کردند.در سال 1911 وی جایزه ی شیمی نوبل را نیز به تنهلیی دریافت کرد.

کارن هورنی:"1885-1952"

وی اولین روان درمانگر فمنیست بود.کارن هورنی پس از ورود به آمریکا از آلمان، معاون ریاست انستیتو روان شناسان شیکاگو شد. پس از این که وی را به خاطر رد نظریه ی فروید در این خصوص که زنان به خاطر کالبد شناسی(آناتومی)اندام هایشان از برخی امتیازات محروم هستند،از انستیتو روان کاوی نیویورک اخراج کردند.او انجمن پیشرفت در تحلیل روانی را تاسیس کرد، اولین مدرسه ی مستقل روان کاوی که توسط یک زن تاسیس شده بود.

ویلما من کیلر:"1945-2010"

وی اولین زن رئیس قبیله ی (سرخ پوستان)چروکی بود.ویلما من کیلر اولین معاون رئیس قبیله ی چروکی بود که تا سال 1995 به عنوان ریاست اصلی قبیله انجام وظیفه کرد. وی در مقام یک رهبر مآل اندیش و عمل گرا همچنان به فعالیت در زمینه بهداشت و آموزش افراد قبیله ی چروکی ادامه می دهد.پرزیدنت کلینتون به وی مدال افتخار ریاست جمهوری ،یعنی بالاترین مدال غیر نظامی دولت را اعطا کرد.

سالی کی راید:"1951-2012"

در سال 1978،ناسا،سالی راید را از میان 8 هزار متقاضی برای عضویت در برنامه ی فضایی انتخاب کرد.در هجدهم ژوئن 1983، با پرتاب شاتل چلنجر، راید اولین زن فضانورد آمریکایی بود که وارد فضا شد.


 برگرفته از کتاب زنانی که جرات کردند نوشته اولین بایلنسن و لوئیس کاوفمن با ترجمه زهره زاهدی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۲

نظرات  (۲)

من فقط کارن هورنای رو می شناختم. ممنون سنا جون.
این مطلب هم مطلب خوبیه:
زنانی که جهان را تغییر دادندمخصوصا مقدمه اش. پیشنهاد می کنم که مطالعه اش کنی.
پاسخ:
خواهش می کنم سهیلا جان
از معرفی خوبتون ممنونم،مطلب خیلی خوبی بود
سلام.خوشحالم که بعد از مدتها باز مطلب گذاشتین.مطالب شما رو باید سر فرصت و بادقت بخونم.در فرصت دیگه نظرمو خواهم داد.ممنونم.
پاسخ:
سلام
سپاس دوست گرامی
پایدار باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">