خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

پادشاه عنکبوتی فرانسه

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ب.ظ

سرشت ماکیاولیستی فرمان روایان دوره رنسانس را بهتر از همه می توان در ویژگی ها و اقدامات پادشاه فرانسه، لویی یازدهم که از سال 1461 تا 1483 حکومت می کرد، نشان داد.

او به «عنکبوت کیهانی» شهرت داشت زیرا همیشه مشغول تنیدن تار های دسیسه بود.وی برای این که به پادشاهی برسد، ناشکیبا بود و در هفده سالگی شروع به توطئه چینی بر ضد پدرش، شارل هفتم نمود. اقدامات او منجر به تبعید وی در پنج سال آخر حکومت شارل شد. در دوران تبعید با داشتن یک شبکه جاسوسی پدرش را زیر نظر داشت که سبب انتشار یافتن شایعه مسموم شدن شارل توسط لویی یازدهم گردید. به هر حال وی پس از مرگ شارل هفتم در سال 1461 پادشاه فرانسه شد.

پادشاه جدید نسبت به ظاهرش و آیین ها بی توجه بود و رسوم را آشکارا استهزا می کرد. لویی لباس های خاکستری ارزان قیمت بر تن می کرد، کلاه نمدی بر سر می گذاشت و از همان غذای ساده رعایای فرانسوی می خورد.

بزرگ ترین هدف لویی یازدهم، مطیع کردن اشراف فرانسه بود و هنگامی که به سلطنت رسید بعضی از امتیازات قدیمی را حذف کرد؛ امتیازاتی که معمولاً اشراف قدرتمند و اربابان بزرگ به عنوان فرمانروایان مناطق مختلف فرانسه و رقبای سیاسی لویی یازدهم از آن استفاده می کردند.

از جمله محدودیت هایی که لویی اعمال کرد، نادیده گرفتن امتیازات خاص اربابان منطقه ای بود مانند ضرب سکه، قانونگذاری و داشتن دادگاه. تمام این امتیازات سدی بود در راه تشکیل یک کشور واحد.

اشراف بزرگ فرانسه به فرمان های لویی یازدهم بهای زیادی ندادند و بسیاری از آن ها شورش کردند اما لویی یازدهم به تدریج با ترکیب جنگ ،دیپلماسی و ایجاد وحشت بر آن ها پیروز شد. پادشاه عنکبوتی تعدادی از اشراف را در نبرد شکست داد، موافقت عده ای را با تطمیع و قول گسترش منطقه تحت نفوذشان جلب کرد و عده ای را با اتهام خیانت محبوس و اعدام کرده و این چنین آنان را ساکت کرد.

ویی سپس توسعهٔ پادشاهی را آغاز نمود. او برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، ساختمان‌سازی و تعمیر و نگهداری جاده‌ها را تشویق نمود. او را یکی از نخستین پادشاهان مدرن فرانسه می‌شناسند که کشورش را از قرون وسطی خارج ساخت.

لویی یازدهم بسیار خرافاتی بود و طالع‌بینان و ستاره‌شناسانی را به دور خود گرد آورده بود. او در عین‌حال علاقه‌مند به علوم بود و یک بار محکوم به اعدامی را عفو نمود به این منظور که از او به عنوان موش آزمایشگاهی برای انجام عمل صفرا استفاده نمایند!!

لویی یازدهم با جنگ، با حیله‌گری و با دورویی محض موفق به فائق آمدن بر لردهای فئودال فرانسه شد و در زمان مرگش در شاتو دو پلسی له تور، او فرانسه را متحد ساخته و سنگ بنای سلطنتی قدرتمند را بنا نهاده بود. با این حال او مردی بود مرموز و منزوی و پس از درگذشتش تنها اندکی بر مرگ او گریستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵

نظرات  (۱)

دنبال مرد عنکبوتی بودم اومدم اینجا!
پاسخ:
عجب!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">