خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

لویی چهاردهم

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ب.ظ

لویی چهاردهم


(متولد 5 سپتامبر1638-وفات1 سپتامبر1715)
لویی چهاردهم پادشاه فرانسه از 14 مه 1643 تا زمان مرگش (77 سالگی)بود.وی (72 سال و 110 روز) را بر تخت سلطنت نشست و طولانی ترین مدت زمان سلطنت را نه تنها در فرانسه بلکه در اروپا داشته است.او هنگامی که پنج ساله بود بر تخت سلطنت نشست البته تا 18 سالگی دارای نایب السلطنه بود او تا هنگام مرگ نخست وزیرش،کاردینال ژول مازارن در 1661 میلادی اختیارات چندانی نداشت اما از آن پس خود را به یکی از مقتدر ترین فرمانروایان اروپا با تشکیل یک حکومت مطلقه تبدیل کرد.
لویی چهاردهم بعد از مرگ مازارن تصمیم گرفت بر خلاف پدرش لویی سیزدهم ،عنان سیاست کشور را به دست یک صدر اعظم ندهد و از آن موقع تا هنگامی که زنده بود و سلطنت می کرد،صدر اعظم انتخاب ننمود.
لویی چهاردهم نسبت به پاریس(به خاطر بلوای فلاخن که در 9 سالگی او در پاریس اتفاق افتاد)بی میل و بی توجه بود و یکی از عوامل تعیین کننده به وجود آمدن کاخ ورسای فرانسه،همین بی میلی لویی به پاریس بود.ساختن کاخ ورسای حدود پانزده سال طول کشید.کاخ ورسای برخلاف سایر کاخ های سلاطین در آن دوره ،برج و حصار نداشت و لویی با محصور نکردن کاخ تمایل داشت عظمت خود را به رخ بکشد.او به خود آن قدر اعتماد داشت که مطمئن بود هیچ پادشاه خارجی را یارای آن نیست که به کاخ حمله ور شود.
از او با لقب های"لویی بزرگ" و "پادشاه خورشید" یاد می شد.
وی در زمان سلطنتش سه جنگ بزرگ را پشت سر گذاشت:جنگ هلند،جنگ نه ساله با انگلستان و جنگ های جانشینی اسپانیا .
همچنین دو جنگ کوچک: جنگ واگذاری اسپانیا و جنگ رونیون.
لویی چهاردهم در زمان خود یکی از مجموعه داران بزرگ کفش بود و البته تنها یک متر و 63 سانتی مر قد داشت برای همین کفش های پاشنه بلند ده سانتی متری می پوشید.وی منظم ترین پادشاه اروپا بود و درس وقت شناسی را به تمامی پادشاهان اروپا آموخت.این برنامه به طوری دقیق بود که اگر کسی در هر جای دنیا از ان برنامه آگاهی داشت می دانست او در حال انجام  چه کاری است و این برنامه در اواخر عمر طوری باعث رنجش او شده بود که گاهی برای فرار از این برنامه خود را به بیماری می زد.

لویی چهاردهم

لویی چهاردهم

ماری ترز همسر و ملکه لویی چهاردهم

ماری ترز همسر و ملکه لویی چهاردهم

ماری ترز همسر و ملکه لویی چهاردهم



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">