خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

رابله و رمان

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۱ ب.ظ

بزرگ ترین پیشگام ادبیات به زبان بومی در فرانسه، انسانگرای فرانسوی به نام فرانسوا رابله بود. او که در سال 1483 میلادی متولد شد ،در سنین جوانی به کسوت راهبان در آمد. در سال 1524 با افراد مافوقش در زمینه یادگیری زبان یونانی دچار مشکل شد و همین باعث شد تا به تدریج به دنیای غیر مذهبی بازگردد و به طبابت مشغول شود.

حدود سال 1530 رابله نوشتن را آغاز کرد. او نه تنها نوشتن به زبان فرانسه را تجربه می کرد ،بلکه سبک ادبی جدیدی را آغاز کرد : رمان. نتیجه این تجربه ها پیدایش رمان هایی درباره گارگانتوای غول پیکر و پسرش پانتاگروئل بود.اولین داستان بلند از چهار داستانی که درباره این دو نوشته شد گارگانتوا ، زندگی پر قدر و قیمت، گارگانتوا ی بزرگ پدر پانتاگروئل"1532" بود.

کتاب های گارگانتوا و پانتاگروئل هجویاتی هستند که در آن ها شوخ طبعی با چاشنی بذله گویی در شرح خوردن، نوشیدن و عشق ورزی شخصیت های داستان همراه شده است.اگر چه تمام این کتاب ها تمام جنبه های جامعه فرانسه و اروپایی را مسخره می کند، اما هدف اصلی آن ها طرز تفکر کلیسایی و قرون وسطایی است که بسیاری از مدارس اروپای شمالی همچنان تحت تاثیر آن بودند. حملات رابله به دانشگاه سوربن ، دانشگاه قدیمی فرانسه،وی را مجبور کرد مدتی پاریس را ترک کند. ولی در مجموع داستان های او پر طرفدار و قابل درک بود

تابلوی رابله اثر یک هنرمند گمنام
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۱

نظرات  (۹)

سلام وبتون خیلی جالب بود خوشحال میشوم به ما هم سری بزنید 
۰۱ مهر ۹۳ ، ۲۰:۴۱ سهیلا (کاتارسیس)
اولین بارم هست که نام رابله را جایی می خوانم، حتی قبلا این اسم رو نشنیده بودم!
سپاسگزارم :)
پاسخ:
خواهش می کنم بانوی عزیز
پایدار باشید
:)
سلام.مطالبتون رو می خونم و دنبال می کنم.ممنونم.
پاسخ:
سلام
خواهش می کنم دوست عزیز
پایدار باشید
سلام ، معلوم است که برای مطالعه ارزش زیادی قائلید . ولی جالبه که معلم ادبیات جدیدمون با تاریخ و معرفی افراد تاریخی مخالفت داره . چون به نظرش چیزی به ما اضافه نمیشه . 
پاسخ:
سلام
من مطالعه رو خیلی دوست دارم و معتقدم هرچه از این دنیای بی کران بیاموزیم کم است

تاریخ هویت یک ملتِ
و این واقعا برای من دردناکِ که می بینم بچه های این دوره حتی اسم چند تن از مشاهیر ایران رو نمی دونند و درباره تاریخ جهان حتی از ساده ترین اطلاعات هم بی بهره اند، من واقعا به تاریخ سرزمینم افتخار می کنم و از این که بزرگانی چون داریوش کبیر و کوروش کبیر و... در کشورم ظهور کرده اند به خود می بالم
به نظر من تاریخ همواره در حال تکراره، ما اگر تاریخ را مطالعه کنیم می توانیم از سرگذشت پیشینیانمان پند بگیریم، راستش برام یک مقدار عجیبه که یک معلم ادبیات که با مشاهیر ادبیات فارسی در ایران سر و کار داره این حرف رو بزنه چون همواره شاعران و نویسندگان تاثیر زیادی بر حکومت و مردم داشته اند و حکومت نیز بر آنان تاثیر زیادی داشته
به نظر من تاریخ جزئیات اضافه زیادی دارد . به راستی که پند گرفتن از تاریخ فقط به درد سیاست مدار ها میخورد ! قبول کنید که بیشتر برای سرگرمی و اطلاعات عمومی تاریخ میخوانید نه اینکه پندی از آن بگیرید . البته تاریخ همواره بهترین منبع برای ساختن فیلم ها و نوشتن کتاب هاست .
پاسخ:
پند گرفتن از تاریخ فقط به درد سیاست مدار ها میخوره!
نظر من کاملا با شما متفاوته
سیاستمداران کمتر از تاریخ پند و عبرت می گیرند و بیشتر مایلند خود صفحات تاریخ را بسازند، تاریخ برای پند گرفتن عموم مردمه
البته من بیشتر برای اطلاعات عمومی و سرگرمی مطالعه می کنم
۰۳ مهر ۹۳ ، ۱۰:۲۸ راوی زندگی
خیلی خوبه که به تاریخ علاقمندید.  و ممنونم بابت این پست‌های خوبتون.
فقط مشکل اینجاست که من علاقه‌ی چندانی به تاریخ ندارم از بس که از ابتدایی تا دانشگاه هرچه درس تاریخ خوندیم راجع به عربها در دوران جاهلیت بوده و زمان حضرت محمد و بوجود آمدن اسلام.
فکر کنم بخاطر همین موضوع از تاریخ چندان خوشم نمیاد.
اما بازهم به تاریخ دوره‌ی معاصر بیشتر علاقمندم.

پاسخ:
سپاس گزارم دوست عزیز
شما می توانید به تاریخ باستان و قبل از اسلام ایران یا تاریخ جهان مراجعه کنید
این بخش های تاریخ بسیار جالب و جذابِ
اصولا کتاب های درسی بسیار خلاصه به مسائل تاریخی می پردازد" به جز کتب رشته های تاریخ دانشگاهی" برای همین اغلب اوقات ایرانیان به مطالعه تاریخ علاقه ای نشان نمی دهند و این واقعا ناراحت کننده است چون تاریخ ایران بسیار غنی و ارزشمند است
سلام چرا چالش را ادامه نمیدهید ؟ 
پاسخ:
سلام
باید چه جوری این چالش رو ادامه بدم؟
این پست رو باید در وبم قرار بدم؟
نه ! باید یه کتاب معرفی کنی (:
پاسخ:
فهمیدم
:)
میشه لینک پی دی اف رمانش رو بزارید؟

پاسخ:
متاسفانه نمیشه :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">