خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

پزشکی در دوران ساسانیان

چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۳۸ ب.ظ

در دوران ساسانیان،پزشکان به سه گروه تقسیم می شدند:

1.روان پزشک

2.گیاه پزشک«پزشکی که بیماران را با گیاهان دارویی درمان می کرد»

3.جراح یا کارد پزشک

کار پزشکی بیش تر با موبدان بود.گویا پس از یورش اسکندر و بنیاد گرفتن حکومت 500 ساله ی اشکانیان، پزشکی ایرانی با پزشکی یونانی در هم آمیخت و دو کشور از تجربه های پزشکی یکدیگر سود ها بردند.

در دوره ی ساسانیان،دانشگاه و بیمارستان جندی شاپور را بنیان نهادند.این مرکز علمی ،درحقیقت میراث دانش کهن ایران،یونان،اسکندریه،هند،انطاکیه و مرو بود.عده ای از دانشندان ایرانی ،سریانی،نسطوری و هندی در این مرکز بزرگ آموزش می دادند.با همکاری این دانشمندان،علم پزشکی در زمینه های گوناگون پیشرفت کرد.

سر انجام مرکز پزشکی ایران در جندی شاپور از پزشکی یونانی کامل تر شد.پس از چیرگی اعراب بر ایران، این دانشگاه موقعیت و ارزش علمی خود را تا سده ی دوم هجری حفظ کرد.اما هنگامی که بغداد به مرکز علمی تبدیل شد،پزشکی نیز از جندی شاپور به آن جا منتقل شد و بسیاری از دانشمندان راه بغداد را پیش گرفتند.

و اما پزشکان آن دوره:

روان پزشک در آن دوره اهمیت بسیاری داشت و مردم معتقد بودند ریشه ی همه ی بیماری ها در ذهن و فکر انسان جای دارد.برای همین قدم نخست رفتن به پیش یک روان پزشک بود که پزشک گاهی با مراسم های دینی و گاهی با صحبت کردن با بیمار به درمان او کمک می کرد.

گیاه پزشک نیز برای درمان بیماری هایی مانند دل درد و سر درد از دارو های گیاهی استفاده می کرد. گیاه پزشک باید پزشک و داروسازی و گیاه شناسی با مهارتی بوده باشد تا بتواند به مداوای مردم بپردازد.

جراحان یا کارد پزشکان متخصصانی بودند که باید جراحی با کارد و شیوه ی بخیه را می آموختند.آن ها برای جراحی هر یک تخصصی داشتند و هرگز در کاری که مهارت نداشتند دخالت نمی کردند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۹

نظرات  (۳)

۲۹ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۱۶ سهیلا (کاتارسیس)
پس یورش اسکندر نتایج خوبی داشته!
پاسخ:
حمله اسکندر نتایج بدش بیشتر از نتایج خوبش بوده از جمله به آتش کشیدن تخت جمشید که هنوز هم ایرانیان تاسف می خورند ولی نتایج خوبی هم به خاطر آمیخته شدن دو فرهنگ در پی داشته
با آرزوی موفقیت برای دوست عزیزم
:)
جالبه...
تو اون دوران هم روان پزشک بوده!
با وجود زندگی های ساده ...
خدا به داد مردم این عصر برسه!!!
پاسخ:
سپاس از حضورتون
:)
۰۱ شهریور ۹۳ ، ۰۷:۵۳ ارمیا (jeremiah)
سلام دوست گرامی
 متشکرم از محبت و توجه شما. وبلاگ شما نیز لینک شد. سپاسگزارم.
پاسخ:
سلام
سپاس از حضورتون
موفق و پیروز باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">