خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

منشور حقوق بشر کوروش

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۱۱ ب.ظ


بخشی از موفقیت کوروش کبیر را به توجه او به بهزیستی کسانی که بر آن ها چیره می شد نسبت داده اند. تاریخ نگاران یونانی دلسوزی و شفقت او را یاد آور شده اند،اما تنها در سال 1878 بود که یک کشف باستان شناسی بر اعتبار این متون ادبی افزود.باستان شناسان بریتانیایی به هنگام کند و کاو در بابل به یک لوح استوانه ای شکل گلی به طول بیست و سه و قطر ده سانتیمتر برخوردند که متنی به خط میخی بر آن حک شده بود. ترجمه این لوح نامعمول شرح رفتار کوروش را با بابلیان پس از چیرگی بر آن ها آشکار کرد.بخشی از ترجمه ی این لوح گلی ،که در وبسایت فارسی نت آمده،چنین است:

منم کوروش،شاه جهان،شاه بزرگ،شاه توانمند،شاه بابل... .هنگامی که من با همدلی وارد بابل شدم،... .سپاهیان بی شمارم به جنب و جوش در آمدند اما من به هیچ یک اجازه ندادم در سرزمین سومر و اکد ایجاد وحشت کند.نیاز های بابل و همه عبادتگاه های آن را در نظر گرفتم تا به رفاه و بهزیستی آن ها یاری رسانم.بند اسارت نازیبنده را از اهالی بابل بر داشتم.خانه های مخروبه آن ها را بازسازی کردم.به بدبختی هایشان پایان دادم... .همه ساکنان را گرد هم آوردم و خانه هایشان را به آن ها باز گرداندم... .باشد که همه خدایانی که من در عبادتگاه هایشان جا داده ام  رزانه برایم دعا کنند،شاید که روزگارم دراز...

متاسفانه قسمت هایی از کتیبه از بین رفته و ترجمه ی آن امکان پذیر نیست.

منشور حقوق بشر کوروش کبیر

استوانه ی حقوق بشر کوروش در موزه ی  بریتانیا

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۸

نظرات  (۳)

نوشته جالبی بود ...
برام یه کتاب تاریخ معرفی کنین که جذاب باشه
پاسخ:
کتب تاریخی زیادی وجود داره
درباره ی چه شخصیتی بهتون کتاب معرفی کنم؟
چیزی خاصی مد نظرم نیست...
شما خوتون پیشنهاد بدین

پاسخ:
من شخصا رمان دزیره رو خیلی دوست دارم این رمان تاریخی درباره ی دختری به نام اوژنی که نامزد ناپلئون میشه و وقایع و رویداد های جالبی در این کتاب رخ میده.این کتاب همزمان با بیان زندگینامه ی دزیره اطلاعات زیادی درباره ی وضعیت فرانسه در سالهای جمهوری و امپراطوری ناپلئون ارائه میده.این رمان نوشته ی خانم آن ماری سلینکو و ترجمه ی آقای ایرج پزشکزاد و 958 صفحه در 2جلده
رمان کمبوجیه و دختر فرعون نوشته ی گئورک ابرس هم کتاب جالبی درباره ی وضعیت ایران و مصر و یونان باستانه،البته در عین حال زندگینامه ی بسیاری از اشخاص ایرانی و مصری از جمله کمبوجیه و داریوش و آتوسا و خانواده ی فرعون مصر و ... مورد بررسی قرار می گیره .کتاب خیلی جالبیه و مترجمش آقای جواد سید اشرفه و608 صفحه است.
مجموعه کتب تمدن های گمشده از انتشارات ققنوس هم تاریخ بسیاری از تمدن ها و کشور ها را به صورت کامل و جامع بیان کرده
اما به نظر من دزیره رمان تاریخی جذاب و زیباییه
امیدوارم کمکتون کرده باشم
موفق و پیروز باشید
ممنونمـ
دزیره؟!
خیلی مشتاق شدم تهیه اش کنمـ...
میشه خودتون همین نظرو تو وبلاگ من تو قسمت نظرات پیست کنید؟!
پاسخ:
خواهش میکنم
چشم حتما براتون توی قسمت نظرات وبلاگتون قرار میدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">