خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

آبراه داریوش

شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳ ق.ظ

یکی از طرح های اجرایی بی نظیر داریوش بر گشایش در های امپراطوری به روی تجارت با سرزمین های خارجی متمرکز بود.داریوش،برای آسان کردن تجارت بین ایران،مصر و حوزه ی مدیترانه ،آبراهی حفر کرد که دریای سرخ را به دریا ی مدیترانه متصل می ساخت و کشتی های باری بزرگ می توانستند از آن عبور کنند. مهندسان او، برای انجام دادن این کار بزرگ،پیشنهاد کردند که این آبراه نوک شمالی دریا ی سرخ را به رود نیل در غرب متصل سازد.

آن گاه همه ی کشتی ها می توانستند از راه نیل به شمال به سوی بنادر شرقی مدیترانه بروند.

به روایت هرودوت،که این آبراه را دیده بود،آبراه 138 کیلومتر طول داشت و آن قدر پهنا داشت(حدود 46 متر) که کشتی های جنگی پارویی بتوانند از کنار یکدیگر عبور کنند و چهار روز طول می کشید تا کشتی ها از یک سر آن تا سر دیگر عبور کنند.

هیچ مدرکی درمورد این آبراه وجود ندارد،اما هرودوت مدعی بود که داریوش دستور داده بود لوح سنگی خاصی را به یادبود این آبراه نصب کنند.تاریخدانان نسبت به وجود این آبراه و لوح یادبود آن تردید داشتند،تا این که در سال 1866 کارگران یک لوح قرمز از سنگ خارا را که حدود سه متر طول و دو متر پهنا داشت از زیر خاک بیرون آوردند که به زبان های پارسی باستان،بابلی،عیلامی و مصری روی آن حکاکی شده بود.این کتیبه،در کتاب "اِ.تی.المستِد" به نام تاریخی امپراطوری هخامنشی از آن نقل قول شده،آمده است:«فرمان دادم این آبراه از رودی به نام نیل که در مصر جاری است تا دریای پارس حفر شود.پس از آن که آبراه آن گونه که فرمان داده بودم حفر شد،کشتی ها همان طور که من می خواستم از مصر، از راه این آبراه به پارس گذر کردند.»

سکا ها در حال ملاقات با داریوش بزرگ،نگاره از فرانسیس اسموگلویچ1785

نقش برجسته ی داریوش بزرگ در تخت جمشید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۱

نظرات  (۳)

این آبراه کانال سوئز نیست که؟!
پاسخ:
چرا همون کانال سوئزه که به دست داریوش بزرگ ساخته شده
با آرزوی بهترین ها برای شما
وبلاگ شما هم قشنگ و قابل تامله... خوشحال شدم از آشناییت...

بازم به وب من سر بزن... میخوای تبادل لینک کنیم؟
پاسخ:
سپاس از حضوتون
من هم از آشناییتون خوشحال شدم
حتما بازم سر می زنم
من شما رو لینک کردم
با آرزوی بهترین ها برای شما
مطمئنین؟!
پاسخ:
بله مطمئنم
کانال سوئز همون آبراه داریوش بزرگه
داریوش یکم برای پیوند بخش های خاوری و باختری خود به "اسکولاکس کاریایی "از اهالی کاریاندا فرمان داد با چند کشتی پارسی سراسر کرانه های دریایی امپراطوری را شناسایی کرده و گزارشی مبنی بر این موضوع به او ارائه دهند.
اسکولاکس از شهر گنداره،در خاور افغانستان امروزی،سفر خود را آغاز کرد.او رود کابل را در مسیرش به سوی خاور تا پیوستن به سند راند و از آن پس بر روی سند، رو به جنوب، خود را به اقیانوس هند رساند. وی با رسیدن به اقیانوس هند، در حالی که به سوی باختر می‌راند، کرانه‌های خلیج پارس تا «بندر کاریایی» در بنیشو(در نزدیکی خرمشهر کنونی) را بررسی کرد. او پس از این، دلیرانه آغاز به دور زدن دریاییِ شبه جزیره عربستان کرد، تا پس از سی ماه به «سوئز» کنونی رسید. اسکولاکس گزارش‌های کار خود را پس از بازگشت از مصر به داریوش بزرگ داد.»
داریوش بزرگ به دلیل اهمیت راه دریایی میان مصر و ایران دستور ساخت آبراهی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه را از راه نیل در اواخر سدهٔ ششم پیش از میلاد داد تا کشتی‌های ایرانی بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. سرپرستی ساخت این آبراه را مهندس «ارتاخه» از مهندسان ایرانی عصر هخامنشی به عهده داشت. با این حال آبراهی که داریوش در آن زمان حفر کرد با آبراه کنونی که به دست «مون فردیناند اوسپس» در سال ۱۸۶۹ میلادی حفر شد، اختلاف‌هایی دارد. چراکه آبراه داریوش بر خلاف آبراه کنونی قدری بالاتر از بوباستیس شروع می‌شد و به نیل و در نهایت به دریای سرخ می‌پیوست، در حالی که آبراه کنونی از پرت سعید آغاز می‌شود و به خلیج سوئز ختم می‌شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">