خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

کاشتن سبزه

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ب.ظ

سبزه کاشتن در چند هفته به نوروز و آغاز سال انجام می گیرد و به تعداد اعضای خانواده در ظرف های کوچک و بزرگ این عمل را انجام می دهند البته در میان ایرانیان مرسوم است که سبزه ها به تعداد هفت یا دوازده باشند.

در کتاب محاسن و اضداد آمده است که در ایران کهن ،بیست و پنج روز پیش از نوروز در میدان شهر، دوازده ستون از خشت خام بر پا می شد و به ترتیب بر هر ستون ، تخمی کاشته می شد (گندم ،جو ،برنج ،باقلا ،کاجیره ،ارزن ،ذرت ،لوبیا ،نخود ،کنجد ،عدس و ماش) و در ششمین روز فروردین با سرود و شادی این سبزه ها را می کندند (با گذر زمان این مراسم در 13 فروردین انجام می گیرد) و به هر سویی پرتاب می کردند.

در گذر زمان این مراسم با تغییراتی رو به رو بوده است.
چه بسا در زندگی های مدرن امروزی ،سبزه گذاشتن منسوخ شده چه آنکه سبزه ها را در چند روز مانده به عید خریداری می کنند و این همان چیزی است که با اصل برکت در تضاد است. در گذشته سبزه ها را به واسطه برکت و فزونی محصول کاشته می شدند و در سیزده نوروز[و گاهی شش فروردین] به آب می انداختند تا هم تلقینی برای افزایش نعمت و برکت و نیز هدیه ای برای آناهیتا (ایزد بانوی آب) باشد.

رویاندن و سبز کردن گیاهان علاوه بر آنکه در میان ایرانیان رواج داشته است بین یونانیان در جشن آدونیس و رومیان در جشن هیلاریا نیز مرسوم بوده است. در جشن آدونیس، یکی از رسوم رایج ،رویاندن و سبز کردن گیاهان بود. گیاهانی را سبز کرده و مراقبت کرده و پرورش می دادند که طی هشت روز خوب رشد می کرد. آنگاه پس از هشت روز ،در ضمن آیین ها و رسوم سوگواری برای آدونیس ،آن سبزه ها را همراه تندیس آدونیس به کنار رود یا دریا برده و به آب می دادند.  بدان وسیله می خواسستند طلب باران فراوان کنند. آیین آب پاشی نیز در سال نو به همین منظور است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۲

نظرات  (۷)

سلام
ممنون از مطب خوبتون
من که عاشق سبزه گذاشتنم. وبتون حالو هوای بهاری داره آدم دلش می‌خواد عیدو تبریک بگه :)
پاسخ:
سلام
خواهش می کنم دوست عزیز
ممنونم خانوم. پیشاپیش عیدتون مبارک :)
۲۳ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۰۲ سهیلا (کاتارسیس)
به تعداد اعضای خانواده؟ 7 یا 12؟
والا من که همچین چیزایی ندیدم :) ما همیشه یدونه یا دوتا سبزه داریم و داشتیم. 
پیشاپیش بهار مبارک :))
پاسخ:
منم این مطلب رو خوندم برام تازگی داشت
پیشاپیش بهار شما هم مبارک :))
سلام سنا خاتون.مدتیه که ترجیح میدم در خصوص مطالب خاصی در وبلاگ همه ی دوستان نظر ندم.چون بعضی وقتا نظراتم باعث رنجش و کدورتهایی شده که البته من به دوستان حق دادم.چون اندیشه ها متفاوته و منم نمیخام چیزی رو به دوستی القا کنم.ترجیح میدم در خیلی موارد خاموش باشمو سکوت کنم.اما فقط در مورد این مطلب اگه اجازه بفرمایید یه خبری رو فقط و فقط نقل قول میکنم.برداشت از سوی هر دوست شفیقی آزاده.باز هم قبلاً عذر خواهی میکنم.متن خبر:(مقدار گندمی که صرف سبز کردن سبزه ی سفره ی هفت سین میشود،محصول 1800 هکتار از زمینهای کشاورزی کشور را در چند هفته نابود می کند و با احتساب قیمت هر کیلوگرم گندم بطور میانگین حدود 800 تومان،هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بر اقتصاد کشور تحمیل میگردد.)البته اون قیمت قیمت پارساله.
پاسخ:
سلام دوست گرامی
این حرف رو نزنید. ما از نظرات ارزنده شما استفاده می کنیم

ما ایرانیها مردمی فرهنگ دوست هستیم که سعی می کنیم سنت هایمان را زنده نگه داریم اما این مسئله نیز قابل تامله. اما چه میشه کرد ما سبزه کاشتن رو دوست داریم من که خودم نمی تونم یه سال سبزه نکارم :))
بهار پیشاپیش مبارک :)
عید شما هم پیشاپیش مبارک گلم :)
پاسخ:
ممنونم خانوم : )
سلام سنا خانم
امیداوارم خوب باشین
مطلب زیبایی بود از جنس زندگی

یه بار تو تلوزیون دیدم که یکی از هنر پیشه ها از مردم خواست که به جای کاشتن سبزه از سبزه مصنوعی استفاده کنن... چون هزینه به بار میاره و شاید به قولی اسراف باشه !!!!{به برای من واقعا خنده دار اومد}
ولی اگه ما تو زندگی مون یه چرخی بزنیم میبینیم میتونیم با مصرف بهینه خیلی چیزهای میتونیم هم به اقتصاد کشور کمک کنیم هم زندگی خودمون رو با برنامه تر کنیم

نه با فراموش کردن آداب و رسوم دیرینه خودمون ...

{اگه یکم بررسی کنیم میبینیم مقدار گندمی که در برداشت با کمباین ها ی فرسوده به هدر میره صد ها برابر این مقداره...}
پاسخ:
سلام دوست گرامی
سپاس از لطف شما
ممنونم

به نکته خوبی اشاره فرمودید. البته اگر بررسی کنیم علاوه بر این موضوعات خسارت خرید زیاد نان هایی که مصرف نمی شوند و در نهایت دور ریخته می شوند نیز کم نیست.
پیشاپیش عید شما مبارک
سبز و بهاری باشید
۰۴ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۱ ابوالفضل منگلی
بابو همش تاریخیه که!!!


جالب بود لینک شدی
لینکم کن داداش
پاسخ:
خب وبلاگ تاریخی است باید محتوا چیز دیگر باشد؟
ممنونم شما نیز لینک شدید
۰۴ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۳ ابوالفضل منگلی
دقت نکردم آبجی هستید مثل اینکه ببخشید
پاسخ:
خواهش می کنم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">