خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

کمانگیران ایرانی در ترموپیل

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۲۹ ب.ظ

ایرانیان کمانگیران را ستون فقرات سپاهشان می دانستند.تاریخ نگارانی که بسیاری از نبرد های بزرگ ایرانیان را روایت کرده اند، غالبا کمانگیران و هدف گیری دقیق و مرگبار ،سپاه ایران را ستوده اند. به روایت هرودوت در کتابش"جنگ های ایرانیان":

خشایارشا ادعا می کرد که« من یونان را با کمانگیرانم تسخیر خواهم کرد»

یکی از چشم گیر ترین صحنه های نبردی که هرودوت ثبت کرده در نبرد ترموپیل بود که در آن کمانگیران نقش عمده و برجسته ای ایفا کردند. بنابر روایت او ،از عبور ایرانیان از گذرگاه کوهستانی در ترموپیل جلوگیری شد .سرداری از روی درماندگی به کمانگیرانش دستور داد اسپارتی هایی را که گذرگاه را در اختیار داشتند با تیرباران مجبور به عقب نشینی کنند. به روایت هرودوت:

(سخنرانی باشکوهی که او (دینِسِسِ اسپارتی) برای یونانیانِ درگیر با ایرانیان کرد ثبت شده است. یکی از تراکیایی ها به او گفت :«تعداد بربر ها چنان بود که وقتی تیر هایشان را رها می کردند ،انبوهی تعداد آن ها جلوی آفتاب را می گرفت» دینسس از این حرف ها هیچ ترسی به دل راه نداد و تعداد ایرانی ها را جدی نگرفت و در پاسخ گفت:«دوستان تراکیایی ما خبر های خیلی خوبی برایمان می آورند. اگر ایرانی ها جلوی آفتاب را بگیرند ،ما هم در سایه خواهیم جنگید.)

با وجود حجم بالای تیر ها ،اسپارتی های دارای زره های سنگین توانستند خود را از هجوم آن ها در امان نگاه دارند. ظاهرا تیر های سبک وزن ایرانیان قادر نبودند در زره و سپر آن ها نفوذ کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۵

نظرات  (۱)

سلام.خوشحالم که سلامتیت و با مطالب جدید برگشتید.ممنونم.پست جالبی بود.
پاسخ:
سلام
سپاسگزارم دوست گرامی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">