خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

دریچه ای به سوی تاریخ

خودم و خودش

زیر باران باید رفت ...
دوست را زیر باران باید دید ...
عشق را زیر باران باید جست ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است ...
هر کجا هستم باشم ...
آسمان مال من است ...
حنجره فکر هوا عشق زمین "مال من است....

طبقه بندی موضوعی

نوروز عیدی باستانی

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ

عید باستانی نوروز جلوه گاه هنر و ذوق ایرانیان از گذشته تا به امروز.

خاستگاه عید نوروز ،فلات ایران بوده و در حال حاضر بسیاری از کشور هایی که در فلات ایران بوده اند این جشن را هر ساله گرامی می دارند از جمله تاجیکستان و افغانستان.

زمان برگزاری نوروز آغاز بهار است.نوروز در ایران و افغانستان و چند کشور دیگر آغاز سال نو به حساب می آید.

منشا و زمان پیدایش نوروز مشخص نیست.در برخی از متن های کهن پارسی از جمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری،جمشید و در برخی دیگر از متون ادبی ،کیومرث به عنوان پایه گذار عید نوروز معرفی شده است.در سلسله ی هخامنشیان مردم نوروز را گرامی می داشتند و داریوش اول به مناسبت نوروز سکه ای جدید ضرب کرد.در ادوار ساسانیان و اشکانیان جشن های بسیاری برگزار می شد که مهم ترین آن ها مهرگان و نوروز بوده.

نوروز پس از ورود اسلام به ایران هنوز شکوه و جلال خود را حفظ کرده بود و شاهان سلسله های سلجوقی به این عید توجه زیادی داشتند.نوروز در دوره ی صفویان نیز شکوه بسیاری داشت و شاه عباس این جشن را در عمارت نقش جهان اصفهان برگزار کرد و این شهر را به پایتختی برگزید.

در امروز نیز این عید بزرگ هنوز پابرجا است و مردم به این عید توجه بسیار زیادی دارند.

نوروز بر ایرانیان مبارک

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">